In januari verschijnt er een roodgloeiende ondergaande zon in het IJ. Sunset in Amsterdam, een installatie van Mike Rijnierse en Ludmila Rodrigues, speelt met het idee van de zon die langzaam in de horizon verdwijnt, zoals we dat kennen van een dag aan zee. Hier blijft de zon echter stilstaan en is ze 360 graden zichtbaar. Dit opvallende lichtkunstwerk was eerder te zien in steden als Parijs, Den Haag en Delft en komt nu voor een maand naar de NDSM-werf. We vroegen het duo naar hun beweegredenen en inspiratie voor de installatie.
Wat inspireerde jullie destijds om de eerste versie van Sunset te maken, en hoe begin je aan iets dat zo universeel en tijdloos is?
"We stonden letterlijk op het strand en zagen hoe veel mensen hun telefoon pakten om de zonsondergang te fotograferen. We vroegen ons af hoeveel mensen dit fenomeen elke dag vastleggen. Op dit moment worden er duizenden foto’s van dezelfde zonsondergang gemaakt. Bovendien kan een foto nooit recht doen aan het echte verschijnsel, dat ruimtelijk, diep en groots is. Het is eigenlijk een beetje tragisch dat we proberen het vast te leggen en zelfs te delen met de wereld. Toen grapten we: wat als we een opblaasbare zonsondergang maken die gewoon blijft hangen, zodat mensen niet hoeven te haasten om hem vast te leggen?
Door te wachten op dat sublieme moment missen we vaak het hele spektakel, omdat we onze biologische, stereoscopische blik (onze ogen) vervangen door het technologische perspectief van een camera. We veranderen als het ware in cyclopen. Daarna begonnen we met onderzoek naar de psychologische effecten van zonsondergangen en hun kleuren, en hoe deze worden weergegeven in kunst en films."
Sunset was voor het eerst te zien in Delft in 2021 en heeft sindsdien naar andere steden gereisd. Hoe beïnvloedt de omgeving waar het werk wordt getoond de ervaring van het publiek?
"De installatie gaat altijd een sterke relatie aan met de locatie waar ze wordt getoond. Elk nieuw decor voegt unieke elementen toe, daardoor is het werk elke keer anders. Het is fascinerend om het vanuit verschillende hoeken te ontdekken: vanaf een andere straat, onder een brug, of vanuit een raam. Mensen sturen ons foto’s vanuit de meest onverwachte perspectieven, wat altijd een aangename verrassing is. Het proces van opbouwen is vaak een uitdaging – van financiering en vergunningen tot de daadwerkelijke installatie – maar het leert ons telkens meer over het werk en de locatie. Het nodigt mensen uit om te vertragen, de omgeving anders te zien en deze opnieuw te ontdekken."
De NDSM-werf is een plek met een rijke geschiedenis en veel verandering. Hoe past Sunset in deze specifieke context?
"Het werk creëert altijd een context waarin nieuwe perspectieven en verhalen ontstaan. Deze kunnen door iedereen anders worden geïnterpreteerd. In Delft hoorden we bijvoorbeeld bijzondere verhalen van bezoekers. We denken dat Sunset een verbinding zal leggen tussen de NDSM-werf en het IJ, die vaak als aparte eenheden worden gezien. Door in het moment aanwezig te zijn, kijk je met een andere blik naar je omgeving, alsof je relatie met de stad even wordt gereset."
Jullie lijken gefascineerd door de relatie tussen mensen en natuurlijke fenomenen, zoals een ondergaande zon, in een stedelijke omgeving. Wat trekt jullie aan in deze tegenstelling?
"We zijn allebei gefascineerd door hoe mensen de wereld waarnemen. Onze zintuigen zijn cultureel gevormd; sommige zijn meer ontwikkeld dan andere. Maar ze kunnen allemaal getraind, opnieuw afgestemd en verder ontwikkeld worden. Onze werken dagen het publiek uit om bewust om te gaan met zien, horen, ruiken, voelen en bewegen, en zo hun natuurlijke en gebouwde omgeving op nieuwe manieren te ervaren."
Ik las dat het jullie bezighoudt dat we vaak, als we bijvoorbeeld naar een zonsondergang kijken, onze blik vervangen door het perspectief van een camera. Wat doet dit met hoe we onze omgeving ervaren?
"Door te haasten om het moment vast te leggen, ervaren we het niet volledig. Het wordt steeds moeilijker om echt aanwezig te zijn en open te staan voor wat er gebeurt, omdat we worden afgeleid door alle communicatiemiddelen om ons heen. Door over te schakelen van een stereoscopisch zicht naar een cyclopisch zicht wordt onze horizon plat, een tweedimensionaal scherm, net als onze apparaten."
Kunnen jullie ons een inkijkje geven in de technische kant van Sunset? Hoe slagen jullie erin om een zonsondergang zo natuurgetrouw na te bootsen?
"Het is misschien niet echt realistisch (hoe durven we de zon na te maken!), maar het komt dicht bij het ‘iconische beeld’ van een zonsondergang. Het is een opblaasbare halve bol met een diameter van 8 meter, gevuld met zoveel mogelijk lumen. De verlichting wordt bestuurd door een microprocessor die de warme tinten rood, magenta en oranje langzaam laat verlopen."
Tot slot: zonsondergangen zijn overal ter wereld anders en toch universeel herkenbaar. Wat hopen jullie dat bezoekers meenemen uit hun ervaring met Sunset?
"We hopen dat de ervaring onvergetelijk is, dat mensen altijd aan het werk denken als ze op de plek terugkomen. De kleuren bieden warmte tijdens de winterdagen, maar bovenal herinnert het ons aan onze unieke en fragiele relatie met de zon. Het leven zoals we het kennen is alleen hier mogelijk, precies op deze afstand van de zon."
Sunset in Amsterdam wordt gepresenteerd binnen de programmalijn (Un)monumenting waar kunstenaars het monumentale karakter van NDSM als plek bevragen. Op NDSM komen monumentaal erfgoed, creativiteit, events en makers samen. In reactie hierop verkennen kunstenaars steeds wat het specifieke karakter van de werf betekent en voor de toekomst van een stad en haar inwoners kan blijven betekenen.
Mike Rijnierse en Ludmila Rodrigues werken sinds 2011 samen. Ze delen een fascinatie voor de manieren waarop menselijke perceptie wordt gevormd. Hun werken stimuleren het publiek om met al hun zintuigen te navigeren en opnieuw te leren zien, horen en voelen.
Credits
Beelden: Connie van Driel, Fred Leeflang, Zeno van den Broek