Plastic Hypersea is was interactief, site-specific werk van kunstenaar Sissel Marie Tonn in opdracht van Sonic Acts en was te ervaren op de NDSM-werf in Amsterdam.
Plastic Hypersea, dat zich afspeelde in het jaar 2099, was een geleide, ruimtelijke en interactieve ervaring die speculeerde op een mogelijke toekomst op het gebied van immunologie, versmolten met het onderwerp van milieugezondheid. Terwijl de luisteraars het terrein verkenden, werden ze uitgenodigd om zich de omgeving voor te stellen als een verlengstuk van hun immuunsysteem en na te denken over de vele manieren waarop hun lichaam verstrengeld was met microplastics in de sedimenten van de Amsterdamse waterwegen. Uiteindelijk vroeg Plastic Hypersea luisteraars om de oorlogsmetaforen die de immunologie achtervolgden achter zich te laten en na te denken over een meer uitgebreid zelfgevoel.


Geproduceerd in samenwerking met muzikant Vincenzo AcquAria Castellana en geluids- en opnamekunstenaar BJ Nilsen, werd de gelokaliseerde geluidservaring aangevuld met aangepaste bootzeilen en keramische sculpturen, gemaakt door Sissel, die fungeerden als ‘membranen’ gecodeerd met materiële en immateriële gegevens over het hydrofobe, industriële afval dat door de wateren van Nederland stroomde.
Over de artiest
Sissel Marie Tonn was een Deense kunstenaar gevestigd in Den Haag. Haar praktijk richtte zich op de verschuivingen in perceptie die optraden wanneer mensen verstrikt raakten in hun omgeving, waardoor de grenzen tussen lichaam en omgeving vervaagden. Haar artistiek onderzoek resulteerde vaak in interactieve, sensorische installaties.
Plastic Hypersea was gebouwd op Echoes, een interactieve, door GPS geactiveerde mobiele app voor audiowandelingen. Om toegang te krijgen tot het werk, diende men de app te downloaden uit de App Store of Google Play. Vervolgens zette men een koptelefoon op en dwaalde men rond in het gebied van de NDSM-werf terwijl men de zeilen en keramische sculpturen volgde. De geleidelijke ontvouwing van het werk werd geactiveerd terwijl men liep en de omgeving verkende.
Credits and references
Beeld: Robin van Dijk, Sissel Marie Tonn