Toon kaart
Menu
Stories

Ruimte voor poëzie

Op de 20e editie van Over het IJ speelt Bert Hana zijn voorstelling Straatfantast II. In een zeecontainer neemt hij het publiek mee naar de werf in 2010 zoals dat is vastgelegd door Google Street View op de dag na het festival Valtifest. Met Google Street View zoomt Hana in zijn voorstelling Straatfantast II uit op het gehaaste leven van alledag. Hij relativeert en stelt opnieuw scherp om de schoonheid ervan te beleven. Als een puzzel reconstrueert hij zijn verhaal dat zich rondom het festival afspeelde op de werf.

‘Het ruimtelijke, industriële en rauwe karakter van NDSM doet me denken aan Berlijn. Die fysieke ruimte lokt creativiteit uit. Even weg uit de stad, lijkt alles mogelijk.’

Niet alleen verweeft Hana verleden, heden en toekomst met elkaar in zijn voorstelling, ook vervlecht hij real time met on line, waardoor er een vreemd soort realiteit ontstaat. Zo kan het publiek anders kijken naar de wereld en deze ook anders ervaren. Door het perspectief te veranderen en afstand te nemen van de alledaagse beslommeringen gaat Hana in tegen de verlomping van de stad. Hij confronteert hiermee zijn publiek met de manier waarop we met elkaar omgaan in het verkeer, de onderlinge verdraagzaamheid, het oog en respect voor elkaar, in het bijzonder op straat.

Hana had van jongs af aan al een fascinatie voor het veranderen van
perspectief. Toen hij klein was wilde hij namelijk Veldkruisman worden. In Maastricht, waar Hana opgroeide, stonden veel Veldkruizen langs de wegen en het was Hana’s droom om als Veldkruisman op een berg te staan en uit te kijken over de stad.

Bij het zien van de parallel tussen het veldkruis en Google Street View, lijkt de voorstelling de status te bevragen van Google als nieuwe religie. Google is draadloos, Google is overal, Google ziet en weet alles. Met Google Street View zet Hana de wereld even stil. Door een pas op de plaats is er ruimte voor poëzie, voor een jongen die wegdroomt bij het aangezicht van een zeilboot, een meisje die een steentje uit haar schoen haalt, of een man die kijkt of café De Kroeg al open is.

Die poëzie is karakteristiek voor het werk van Hana, waarin hij balanceert op de grens van fictie en werkelijkheid. Zo maakte hij eerder een voorstelling De Rommel Hemel in de kringloopwinkel de Lokatie dat vertelde over de (levens-) verhalen van de bewoners van Amsterdam Noord. Ontroerende en verborgen verhalen in een levend decor van fascinerende snuisterijen. Of in zijn voorstelling Familiebezoek waarin hij drie heroïsche ooms eert. Hierover schreef recensent en schrijver Kester Freriks in het NRC 0p 22 maart 2012:

‘Hana toont hun levensverhalen met in elkaar geknutselde, kartonnen huizen en oude fotoalbums. Niet groots, eerder lieflijk.’

Ook de ruimtelijkheid van NDSM prikkelt zijn fantasie. Hier kan je lekker picknicken, bij een vuurtje zitten of uitkijken over de stad. In deze sfeer borrelen ideeën op. Hana hoopt dat de schoonheid van de werf in alle stedelijke ontwikkelingen behouden blijft.

11 t/m 15 september 2012 is Familiebezoek te zien in Theater Bellevue in Amsterdam, voor kaarten klik hier.

Door: Elien van Riet (tekst) 

Foto: fragment uit Straatfantast II van Bert Hana

 

Bekijk profiel:

Elien van Riet
Innovator & Facilitator

NDSM is dé creatieve hotspot van Amsterdam. Op de voormalige scheepswerf aan de noorderlijke IJ-oever groeit een ‘selfmade city’ met honderden kunstenaars, creatieve bedrijven, duurzame ondernemers, bijzondere woningen, innovatieve cultuur en media, verrassende horeca en vernieuwende events, op het land en op het water. NDSM is het nieuwe brandpunt voor creatieve stedelijke energie. NDSM-Selfmade City