Toon kaart
Menu
Stories

NDSM ondernemer Valerie van Leersum

www.valerievanleersum.nl

Motto: “je moet wel willen springen om te vliegen”

Sector: Beeldende kunst, installaties waarbij ze gebruik maakt van verschillende disciplines en materialen. Tutor en docent aan o.a. De Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU)

Opdrachtgevers: kunstenaars initiatieven, o.a. Platform 57 en kunstpodium T het leerling/meesterprogramma, festivals zoals Oerol en Crossing Border, Vrede van Utrecht, Woningbouwvereniging Mitros en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Specialiteit: Verbinding maken tussen mensen, plekken en geschiedenis.

NDSM
Door mijn werk bij Robodock kwam ik via de ADM in 2007 op de NDSM terecht. Ik zag in de kunststad een onbebouwde spelonk. Zelf zat ik toen nog in het Wilhelmina Pakhuis waar ik een atelier deelde met anderen. Ik had behoefte aan een plek om alleen te zijn. Dat klinkt paradoxaal op de NDSM, maar het kan hier allemaal.

Je kan jezelf hier verrassend goed verbinden, maar je kan ook afstand nemen. Dat heb ik nodig om tot verbeelding te komen. Ik ben van ’t samen doen. En gek op de plek NDSM. Het is een magische werf met prachtig industrieel erfgoed.

Dit atelier heb ik samen met mijn vader en mijn vriend gebouwd met spullen van marktplaats. Zo bleef het betaalbaar en hou ik mijn vrijheid. Wel jammer dat ik 1 hoog zit; ik sjouw me een breuk.

Meerwaarde van de NDSM
De wind. Het heeft lucht, inspireert. Met de pont op het water, het waait in je hoofd, brengt ideeën aan het stromen.

En de mensen. De samenwerking is dynamisch, groeit verschillende kanten op. Het NDSM-kinderatelier waar ik o.a. met Helene Min aan werk is een mooie constante. Tijdens de workshops maken we gebruik van hetgeen de werf biedt; water, wind en lucht en nu ook het thema duurzaamheid. De samenwerking op de Nacht van de Doden vind ik ook inspirerend. Een bijzonder thema en het is geweldig om met NDSM’ers samen dingen te maken. Ik word ongelukkig van de politiek op de werf. Dat zuigt, vertraagd en verdeelt, terwijl ik op zoek ben naar gezamenlijkheid. De groep van NDSM’ers die samenwerkt mag nog wel groter.

Werkwijze:
Als beeldend kunstenaar maak ik werk vanuit mijn fascinatie voor de vraag “wat is thuis?” Dat gaat vaak over de geschiedenis van een plek of volk.
Ik onderzoek deze geschiedenis door te spitten in archieven, te praten met mensen en het lezen van verhalen. Voor mij werkt het als een gebroken vaas waarvan ik de stukjes aan elkaar plak: er blijft altijd wel een gaatje over. Daar ga ik. Ik creëer een fictieve invulling en schep daarmee een mogelijke geschiedenis. Ik puzzel.

Familieboerderij Den Haag
Ik heb onderzoek gedaan naar mijn opa’s boerderij (in 1920 afgebroken wegens de stadsuitbreiding van Den-Haag). Ik had nog niet eerder mijn eigen geschiedenis in werk gebruikt maar dit was het startpunt van een groter verhaal. De trek van het platteland naar de stad. Het werd een enorm project.

Ik doe dan archief onderzoek, schrijf (samen met architecten) een gortdroog, fictief bouwhistorisch rapport en interview familieleden. Daar waar de verhalen niet kloppen, de archieven onduidelijk zijn, tante Ko en tante Bep elkaar tegenspreken; ga ik aan de slag.

Het fictief bouwhistorisch rapport vertaalt zich in een grote plattegrond die ik in tentoonstellingsruimte Platform 57, vlak bij de plek waar de boerderij ooit gestaan heeft, dwars over de zaal en het plein laat lopen. In die plattegrond maak ik beelden.

Zo kieper ik een stapel keramieken komkommers neer in de mogelijke opkamer. Of ik bouw een zelfverzonnen melk-pomp.

Achtergrond
Ik heb gestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), 3D design. Een afdeling waar ik heb geleerd met vele materialen te werken en waar ik gedurende de jaren het product steeds vaker ging inzetten om een verhaal te vertellen. Toen vonden sommigen mij werk iets te autonoom voor de afdeling, tegenwoordig liggen deze scheidslijnen niet meer zo strak. Op dit moment zie ik op de academie waar ik les geef ook steeds vaker dat een productvormgever iemand is die onderzoek doet, vragen en mogelijke oplossingen vormgeeft.

Op een ideale atelierdag start ik met het verzamelen van materiaal. Bv bij Jowa in Zaandam; dat is één van de kastjes waarin ik ingrediënten vind om mee te koken. Een schroothoop, gerund door een vrouw samen met haar moeder, met eindeloze gangen zooi. Daar vind ik dan de perfecte trechter en de juiste buis. Als ik geen materialen zoek gebruik ik de ochtend om plannen te schrijven, te mailen, connecties maken, mensen laten weten waar je mee bezig bent. En zaken zoals vergaderen, afspraken, dingen regelen. Daarna gaat de computer dicht en ga ik maken, bouwen, ontwikkelen van nieuw werk, dan kan dat ‘s avonds in mijn hoofd door pruttelen.

Mijn atelierdagen wissel ik af met dagen waarop ik les geef. Ik ben tutor van 3e en 4e jaars studenten op de HKU. Dat kan je zien als een soort coach. We kijken samen naar welke kant de student op wil.

We leren een student hoe hij zichzelf in beweging kan zetten. Afstuderen is slechts een komma in je loopbaan. Wat ga je voor de rest doen?

Ik zie het als een berg, vanaf de top vertrekken er wel 110 routes naar beneden. Ik wil dat studenten zich eigenaar voelen van hun eigen berg. Dat ze niet verdwalen maar zelf bedenken, oké nu wil ik dit gaan doen. En daar redenen voor hebben.

Tip aan ondernemers
Wikipedia zegt:

een ondernemer is een persoon die iets onderneemt, en daarmee een of andere maatschappelijke bijdrage levert.

Ik kan me daar goed in vinden.

——————————————————————–
Foto studio copyright Amerens Hedwich
Foto plattegrond boerderij copyright Johan Nieuwenhuize

Tags: , , , , ,

Bekijk profiel:

NDSM is dé creatieve hotspot van Amsterdam. Op de voormalige scheepswerf aan de noorderlijke IJ-oever groeit een ‘selfmade city’ met honderden kunstenaars, creatieve bedrijven, duurzame ondernemers, bijzondere woningen, innovatieve cultuur en media, verrassende horeca en vernieuwende events, op het land en op het water. NDSM is het nieuwe brandpunt voor creatieve stedelijke energie. NDSM-Selfmade City