Toon kaart
Menu
Stories

NDSM Ondernemer Karel

NDSM ondernemer Karel de Boer, ondernemer sinds 2003 (tijdens studie gestart)

www.karel.to

Sinds 2008 op de NDSM, start zelfbouw en dat jaar erin getrokken, een van de laatste die arriveerde

Sector: ruimtelijk ontwerp, meubels en interieurs, kleine architectuur en kunst in openbare ruimte.

Opdrachtgevers: Bedrijven en particulieren

Talenten: kijk op www.karel.to

Meerwaarde NDSM
Aanvankelijk koos ik voor de NDSM voor de relatief lage kosten door zelfbouw. Ik had zin om een atelier te bouwen,mijn eigen werkomgeving te scheppen. Toen ik in 2005 hoorde over de kunststad dacht ik dat is een recept voor ellende. Tientallen kunstenaars die zodra de scheepsbouwloods haar deuren opent, binnentrekken en dan tegelijk muren en plafonds moeten gaan bouwen. In overleg met een stuk tape je eigen m2 afplakken. Een paar jaar later hoorde ik dat er nog ruimte in de ‘torentjes’ vrij was en in 2008 ben ik samen met Tim Stet (fotograaf) gaan bouwen. {noot: de torentjes zijn ‘vrij gelegen’ kavels, je deelt geen muren met je buren}

Nu bestaat de meerwaarde van de NDSM voor mij uit het collectief. De samenwerking met andere mensen uit de kunststad. Mijn eerste ontmoeting was met Ward van het Knutselparadijs. Daar ging ik op dag één vragen of mijn ladder even bij hem achter slot en grendel mocht. Ik keek rond in dat ‘knutselparadijs’ en dacht “hé die gast maakt rare dingen”. De samenwerking op de NDSM is divers. Samen met Marjolijn Stappers maakte ik een tekenmachine. Met Knutselparadijs Periscopen voor de IDFA en een speelobject voor een Cultureel Educatief Centrum, winkel interieurs voor Vlisco deed ik met Samen met Max. Samenwerken betekent niet altijd opdrachten, soms is het kruisbestuiving of ruilhandel. Tim fotografeert mijn werk en ik maak een tafel voor hem. Ik ken hem via Neef Louis waar ik werkte en hij fotografeerde. Zijn vader bleek mijn fietsenmaker. Ik rijd nog steeds op zijn fiets. De meerwaarde van de NDSM bestaat zeker ook uit de individuen die het collectief opmaken en waar je mee samenwerkt.

Achtergrond
Industrieel Design op de Gerrit Rietveld Academie, veel aandacht voor kunst en concept en weinig voor industrie. Daarna een master in Antwerpen aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK, zit nu in Gent). Op de Rietveld kun je alles doen wat je leuk vindt, leert denken in toepassingen en concepten. Tijdens mijn studie maakte ik manshoge lampen met drie schakelaars waarmee je afzonderlijk de kap, de staander en de voet licht kon laten geven. Daarvan heb ik er toen meteen tien van verkocht, zo ontstond vrij vroeg al mijn onderneming. Na de Rietveld ben ik meteen naar het HISK gegaan met een VSB- en talentenbeurs en heb daar nog twee jaar gezeten. Het HISK is meer gericht op de beroepspraktijk. Iedere student had gewoon een enorme werkplaats en een keer per maand kwam er een gastdocent en die moest je dan iets laten zien. Het is een omslag periode om autonoom te worden. Bij het Rietveld krijg je opdrachten, op HISK moest je alles zelf bedenken en doen. Ik heb daar als autonoom kunstenaar zelfs een schilderij verkocht (terwijl ik daar maar vier schilderijen heb gemaakt).

Uiteindelijk ben ik iemand die liever toegepast werkt en denkt. Dat inzicht en veel meer heb ik in België geleerd. HISK is een gerenommeerd Instituut, de absolute top zit er. Juist daardoor wist ik dat ik geen autonoom kunstenaar ben maar het interessanter vind om in opdracht te werken en professioneel prutser ben. Ik studeerde af met een sculptuur van een ruimte in zijn eigen ruimte, op basis van de gulden snede. Nog regelmatig gebruik ik die ruimtelijke en visuele onderzoeken in mijn huidige, toegepaste werk.

Op een doorsnee dag arriveer ik als een van de eerste in Kunststad, tenminste dat denk ik want ik haal dan de deur van het slot, tussen 8.00 en 9.00 uur. Dan ga ik aan het werk, computer opstarten, dingen verzinnen, plannetjes maken, schetsen, professioneel prutsen. Mijn hoofd is s´ochtends het helderst. We lunchen hier met z’n allen (Josefien, Tine, Ivo en soms ook de buren) Zo’n lunch samen is goed want dan ben je even uit je eigen tunnel, je hebt gesprekken met anderen.

De middag staat meestal meer in het teken van plannen uitvoeren en gesprekken met klanten en opdrachtgevers. In mijn atelier heb ik boven een schone ruimte om dingen te verzinnen, beneden is een werkplaats voor het maken.

Voor particulieren werken is uniek. Ik maak het liefst persoonlijk maatwerk, iets dat alleen voor jou geschikt is. Dan moet je veel praten, mensen doorzagen om wensen en specifieke behoeftes naar boven te halen. Wanneer zit je aan die tafel, wat doen je dan, lichaamshouding, gemoedstoestand; En het is ook heel leuk om op die manier een inkijkje te krijgen in het leven van die mensen.

Tips voor andere ondernemers.
Wees als cultureel ondernemer geen filantropische instelling. Ook al hebben wij het leukste werk van de wereld, dat betekent niet dat het niets waard is. Ondernemen gaat over geld verdienen, zodat je ook in de toekomst mooie dingen kan blijven maken. Af en toe kun je iets gratis doen of ruilen, maar doe geen dingen alleen voor je goede naam. Met je goede naam krijg je ook geen koffie in het café of betaal je de huur.

Bekijk profiel:

NDSM is dé creatieve hotspot van Amsterdam. Op de voormalige scheepswerf aan de noorderlijke IJ-oever groeit een ‘selfmade city’ met honderden kunstenaars, creatieve bedrijven, duurzame ondernemers, bijzondere woningen, innovatieve cultuur en media, verrassende horeca en vernieuwende events, op het land en op het water. NDSM is het nieuwe brandpunt voor creatieve stedelijke energie. NDSM-Selfmade City