Toon kaart
Menu
Stories

NDSM Ondernemer Buro Kees

Joost Habing ondernemer sinds 2001, Buro Kees

www.burokeesamsterdam.nl

sector: interieur design, meubels maken en decorbouw

materialen Materialen: Hout & Hout in combinatie met elektra, staal, composiet en plexiglas. In samenwerking met anderen worden alle andere soorten materiaal gemakkelijk geïntegreerd in het ontwerp

Opdrachtgevers: bedrijven en theaterdecors. Specialisatie in retail voor uitgeverijen

Talenten: ideeën! Dingen verzinnen en dat uitvoeren.

Achtergrond: Ik ben ooit begonnen aan de Design Academy in Eindhoven en na twee jaar overgestapt naar Kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit. Na mijn afstuderen bleef het ambachtelijke toch trekken en heb ik nog twee jaar Hout- en Meubileringscollege gedaan. In 2002 heb ik Buro Kees opgericht. Ik begon met meubelopdrachten die ik deed vanuit mijn huis. Maar ik kreeg natuurlijk behoefte aan meer ruimte, en na wat rondkijken kwam ik op de NDSM werf. Ik kon een werkplaats huren in Dazzleville, een toen net neergezet noodgebouw op het buitenterrein. Daar heb ik zo´n drie jaar gezeten. Toen deed de kans zich voor om zelf te gaan bouwen in de scheepsbouwloods, en ik heb me toen in dat avontuur gestort. Als basis voor mijn werkplaats heb ik een bestaande constructie gekocht: het stalen skelet van het Spaanse paviljoen van de Floriade 2002 in de Haarlemmermeer. Dat bouwen was wel een lang proces, want tegelijkertijd was ik ook met opdrachten bezig.

Opdrachten Ik ben begonnen bij particulieren (In Amsterdam Zuid staan een heleboel erkerbankjes en balkonkasten van mijn hand). Ook deed ik veel maatwerk voor tentoonstellingen en beursinrichting. Door mijn kunsthistorische achtergrond zit m’n netwerk vooral in de kunstwereld. Maar tegenwoordig werk ik voornamelijk voor winkels, uitgeverijen, theaters en galeries.

De leukste opdrachten? Tegenwoordig verzin ik oplossingen voor speciale retail-acties. Dat is elke keer weer een spannende uitdaging om er iets bijzonders van te maken. Ik hou er van als mensen met een open vraag komen. Bijvoorbeeld: een uitgeverij die door de Bijenkorf wordt uitgenodigd om een maand lang een opvallende “special” neer te zetten. Ze zijn vereerd, en het is spannend voor hen: ze krijgen de kans om op te vallen en meer omzet te maken. Maar ze hebben meestal geen idee. Dat zijn leuke opdrachten. Ik krijg alle vrijheid om een opvallend ding te maken. De eerste die ik heb gemaakt was een popup store voor Penguin-pockets. Hiervoor heb ik een haringkar verbouwd tot boekenstal. Dat bleek een publiekstrekker en sindsdien heb ik displays gemaakt voor o.a. Happinez, Voetbal International, Capitool Reisgidsen en Dwarsligger.
De decors voor de jeugdtheaterschool zijn ook een leuk om te bedenken. Daar mag ik ook “los”. De laatste keer heb ik een enorme boom voor hen gemaakt.

Ik streef er naar om elk jaar ten minste één autonoom, ludiek werk of een installatie te maken. Voor Hemeltjelief heb ik een vliegtuigje gemaakt dat hier nog steeds in de kunststad staat. Voor de opendag op de NDSM werf werkte ik mee aan de Misschien-wel-gratis-bier-machien. Ook heb ik een Kiosk gemaakt die door iedereen in de loods gebruikt mag worden. Hij is al vele malen gebruikt. Onder andere gehuurd door het Happinezfestival en door een kaasfondue-verkoper tijdens 24H Amsterdam.

Mijn talent: ideeën! Dingen verzinnen en dat uitvoeren. Er zijn timmermannen die puur ambachtelijk werken, of kunstenaars die louter autonoom werken, zo ben ik niet. Ik ben primair een ideeën man. Ik werk ook niet met één speciaal materiaal. Ik voer uit wat ik zelf kan, en alles wat ik niet kan besteed ik uit. Dat is het leuke van de NDSM werf. Waardevolle contacten met collega’s uit diverse disciplines. Er zitten hier allerlei mensen die dingen kunnen die ik niet kan en je loopt er zo naar toe voor overleg. Er zijn mensen met grote technische kenis. Lassers, grafici, fotograven. Bijna alles wat ik nodig heb kan ik in de loods vinden.

Meerwaarde van de NDSM is ook de locatie. Het is een inspirerende omgeving. Het leeft en het is een wisselwerking: ik raak geïnspireerd en vind het leuk om anderen te inspireren. De locatie is ook een goede reclame. Ik ontvang hier graag klanten, zij vinden dit een interessante plek.

TIPs voor ondernemers
– blijven geloven in jezelf – In het begin niet te veel kijken naar anderen – Vraag jezelf af wat je hebt toe te voegen – zelf maken en doen – ook in later stadium niet te veel naar anderen kijken.

Tags: , , , , , , , ,

Bekijk profiel:

NDSM is dé creatieve hotspot van Amsterdam. Op de voormalige scheepswerf aan de noorderlijke IJ-oever groeit een ‘selfmade city’ met honderden kunstenaars, creatieve bedrijven, duurzame ondernemers, bijzondere woningen, innovatieve cultuur en media, verrassende horeca en vernieuwende events, op het land en op het water. NDSM is het nieuwe brandpunt voor creatieve stedelijke energie. NDSM-Selfmade City