Toon kaart
Menu
Stories

Mesdag aanbad de zee

Alleen voor gebruik via schriftelijke licentie  Geleverd via Marije van Panorama Mesdag do 29-9-2011 middels beveiligde FTPserver van Reprorek Voor elk ander gebruik is een niewe schriftelijke licentie nodig. Ongelicenseerd gebruik is strafbaar volgens de auteurswet.

Hendrik Willem Mesdag (1831, Groningen) aanbad de zee. Kwam uit een welgestelde familie en was tot zijn 35-ste bankier. De zee, zeeschappen waren zijn grote liefde toen hij eenmaal panorama’s ging schilderen. 30 jaar schilderde hij de zee op Scheveningen. En nu is zijn panorama vertaald naar 2015, met nieuwste toepassingen, technische snufjes, hightech screens en gemaakt door Menno Otten. Zijn ode aan het hollandse licht is een uniek programma onderdeel van de Groene Oceaan op de werf. Mesdag zou er trots op zijn geweest, dat juist zijn panorama tijdens Sail werd vertoond. En het is niet de eerste keer dat het Panorama in Amsterdam wordt getoond. ‘Mesdag zelf realiseerde in 1890 een uitwisseling van het Panorama Mesdag met het Panorama van Artis. Daar heeft het een half jaar gehangen terwijl het Panorama uit Artis in Den Haag hing’.

Aan het woord is Helma Doorman, pers en publiciteit van Panorama Mesdag in Den Haag. Het museum is dit jaar heropend na een 4 jaar durende restauratie. Het is ook precies 100 jaar geleden dat Mesdag overleden is en daarom wordt dit jaar het Mesdagjaar gevierd. Er zijn tentoonstellingen en evenementen. Alle informatie is te vinden op mesdagjaar.nl

Nu naar 2015 en de Moving Mesdag. Helma vertelt: ‘Menno Otten nam initiatief. Hij is een kunstenaar die Hollandse meesterwerken digitaliseert en de uitdaging aanging om een panorama, een zeeschap, te bewerken en digitaliseren’. En inderdaad de vier jaargetijden trekken voorbij op het panorama. Er rijden treintjes, vlaggen wapperen, sneeuw dwarrelt en er komt rook uit de Scheveningse vissershuisjes. Met de ontwikkeling van curved screens kwam de daadwerkelijke realisatie ook in beeld. De digitalisering technieken bieden nieuwe mogelijkheden om het panorama te verlevendigen. Mogelijkheden die Mesdag in zijn tijd zocht, maar nu 135 jaar later door Mesdag gewaardeerd zouden worden en ingezet ter vervolmaking van het zeeschap. Mesdag en Otten hebben dan wellicht in verschillende tijdperken hun innovaties toegepast in hun werk, zij verschillen niet in hun toondrang; beiden zijn ondernemende kunstenaars.

Helma heeft ook haar drang. Ze vertelt geestdriftig over het Panorama waar zij dag in dag uit voor werkt: ‘kijk naar die bomschuiten! In 1880 was er nog geen haven in Scheveningen. De bomschuiten lagen gewoon op het strand. Het waren boten met een platte bodem die door paarden de zee in werden getrokken en het strand weer op. Het waren trage, logge boten, die naar Schotland voeren om haring te vangen. In 1894 heeft een verschrikkelijke storm bijna alle bomschuiten op het strand van Scheveningen vernietigd. Dat was het moment dat de gemeente Den Haag besloot om een haven te gaan aanleggen aan de zuidkant van het vissersdorp Scheveningen. Voor Mesdag was de romantiek van het strand met de bomschuiten toen voorgoed verdwenen’.

Mesdag besloot de schoonheid van het strand van Scheveningen vast te leggen voor toekomstige generaties. Mesdag protesteerde daarmee tegen de plannen om van Scheveningen een toeristische badplaats te maken.

Nu Moving Mesdag haar wereld premiere heeft beleefd op de NDSM-werf zal het komende weken nog te zien zijn bij de Uitmarkt en ArtZuid in Amsterdam.

 

Tags: , , , , , ,

Bekijk profiel:

Anne Marie Hoogland
Zakelijk leider nationale

NDSM is dé creatieve hotspot van Amsterdam. Op de voormalige scheepswerf aan de noorderlijke IJ-oever groeit een ‘selfmade city’ met honderden kunstenaars, creatieve bedrijven, duurzame ondernemers, bijzondere woningen, innovatieve cultuur en media, verrassende horeca en vernieuwende events, op het land en op het water. NDSM is het nieuwe brandpunt voor creatieve stedelijke energie. NDSM-Selfmade City