Toon kaart
Menu
Stories

EI aan het IJ

We willen met zijn allen, zo snel mogelijk, met zo veel mogelijk het IJ oversteken. Daarom is de discussie nu in volle gang. Alle mogelijkheden worden op tafel gegooid. Maar deze optie hadden wij nog niet eerder gehoord. Bas Dekker kwam met het idee om een kabelbaan te realiseren. De kabelbaan niet zo zeer als vervanger van ander OV, maar als aanvulling op het bestaande netwerk.

Een kabelbaan door Amsterdam? We zijn toch geen skigebied!

Een kabelbaan is makkelijk realiseerbaar doordat je de open lucht gebruikt. Het is een luchtbrug! Enkel voor de palen waar de kabels aan bevestigd worden en voor de op- en afstap plaatsen, gebruik je de fysieke aarde. Een metro zoekt de ruimte onder de grond op, een kabelbaan doet hetzelfde maar dan in de vrije ruimte. Een bus staat stil bij een halte en trekt weer op en is afhankelijk van de drukte op de weg, zoals bij stoplichten of tijdens de spits.

Een kabelbaan staat nooit stil. De kabelbaan gaat tijdelijk langzamer bij het station, waardoor mensen genoeg tijd hebben om in- en uit te stappen. Hierdoor wordt er een constante flow gecreëerd. En, niet onbelangrijk voor fietsend Holland, je fiets kan gewoon mee!  Tevens is een kabelbaan goedkoper en makkelijker realiseerbaar dan een brug, een tunnel of een metro.

Daarbij is het ook een milieuvriendelijke oplossing, doordat er enkel staal gebruikt word en (groene) stroom. Ook is het een constante vorm van vervoer. Een kort rekensommetje: in één kabelcabine kunnen 35 personen. Per 20 seconde komt er een nieuwe cabine langs. Dit betekent dat er per uur wel 9.000 mensen heen en weer vervoerd kunnen worden. Ter illustratie, in Amsterdam Noord wonen nu ruim 90.000 inwoners

Daarbij is de route nog niet bepaald. In de animatie van ‘Ei aan het IJ’ wordt nu de route Noorderpark, Buiksloterham, NDSM en Houthavens aangegeven. Wat Bas betreft wordt dit niet de route, maar kan deze ook bij Centraal Station beginnen en eindigen bij Sloterdijk of de Isolaterweg.

‘Dit is ook afhankelijk van de bebouwing en de technologische aspecten, daarom ga ik graag met mensen in gesprek’.

In veel andere grote steden maken zij ook gebruik van kabelbanen, maar dan voornamelijk als toeristische attractie. Tegenwoordig is de technologie zo ver, dat een kabelbaan snel en effectief genoeg is om het ook in te zetten als alternatief openbaar vervoersmiddel. En laten eerlijk zijn, als je in de kabelbaan het IJ oversteekt en er vaart een immens cruiseschip onder je door, dat begint je werkdag toch een stuk leuker!

Wat betreft Bas is de discussie niet of er een brug komt of een kabelbaan, maar waar moet de kabelbaan komen?

Bekijk hier de animatie

Bekijk profiel:

Janine Driessen
Communicatie & Community

NDSM is dé creatieve hotspot van Amsterdam. Op de voormalige scheepswerf aan de noorderlijke IJ-oever groeit een ‘selfmade city’ met honderden kunstenaars, creatieve bedrijven, duurzame ondernemers, bijzondere woningen, innovatieve cultuur en media, verrassende horeca en vernieuwende events, op het land en op het water. NDSM is het nieuwe brandpunt voor creatieve stedelijke energie. NDSM-Selfmade City