Toon kaart
Menu
Stories

Een jongensdroom op NDSM

In 2011 opende Red Bull zijn hoofdkantoor in de blauwe puntloodsen op NDSM, en nu al plukt directeur Jan Smilde de vruchten van zijn verhuizing. Hij werd werkgever van het jaar én boekte meteen een beter bedrijfsresultaat. ‘Iedereen vindt het hier geweldig.’

Je moet even zoeken naar het hoofdkantoor van Red Bull, want nergens is een groot uithangbord of opvallende lichtbak die je de weg wijst. De blauwe puntloodsen naast de Smederij – die binnenkort wordt gerenoveerd en verhuurd aan creatieve bedrijven – staan opvallend strak in de verf, maar verder ogen ze bescheiden. Nergens een ‘Red Bull Experience’ te bekennen.

Jongensdroom
Tot je binnenkomt en gekaapt wordt door directeur Jan Smilde, die enthousiast een rondleiding geeft door ‘zijn’ gebouw, dat werd gerestyled door Sid Lee architects en Fiction Factory. Beginnend bij “The Wall of Fame”, met prijzen van bekende Red Bull-sporters, de titel ‘Werkgever van het jaar 2011’ en andere relikwieën. Langs de muur die elk kwartaal door een kunstenaar beschilderd wordt, met een impressie van aankomende Red Bull-events. Door allerlei bijzondere vergaderruimtes, van brainstormhok waar je op de muur mag kladden tot de ‘stratos’ met oplichtende sterren. Een heel open werkvloer zonder muren, met veel Red Bull-kleuren. Veel scherpe hoeken en schuine wanden van hout, waardoor het geheel iets wegheeft van een skatepark. En als klapper op de vuurpijl: Smilde’s eigen kantoor met een vliegtuigvleugel als bureau, compleet met wiel en remblok die ervoor zorgt dat zijn tafel niet wegrijdt. Een jongensdroom, zo oogt het.

Meer dan een blikje
‘We hadden reclameborden op kunnen hangen’, aldus Smilde, ‘maar wij willen je de sféér van Red Bull laten proeven.’ Red Bull is natuurlijk een drankje, maar meer nog een imago, aldus Smilde, de erom bekend staat goede ideeën veel ruimte te geven. Zoals het initiatief van een werknemer om een jongerenpanel in dienst te nemen. Tien studenten geven nu parttime advies over álles wat Red Bull doet. En dat is veel. Slechts de helft van de 75 – opvallend jonge – werknemers van het pand is bezig met ‘het blikje’, de rest doet andere dingen, bijvoorbeeld het bedenken en organiseren van Red Bull-events zoals ‘Crushed Ice’.

Jee of nee
Red Bull is naar eigen zeggen de grootste sponsor van jeugdevenementen in Nederland. ‘We ontwikkelen die evenementen zelf, zijn er vanaf het begin af aan bij betrokken. Het moet helemaal bij ons merk passen en het moet goed zijn. Zoals het skate-evenement Red Bull Manny Mania op NDSM. Dat organiseerden we omdat het ons aansprak, niet omdat we per sé dingen op de werf willen doen. Hoewel hier wel veel gebeurt waar Red Bull gewoon onderdeel van hoort te zijn.’ Het is ‘JEEEH or NEEEH’, aldus een bordje dat aan de muur prijkt. Links naast de ingang van het kantoor hangt de mission statement van het bedrijf: ‘Giving wings to people and ideas’. Smilde: ‘Dat doen we niet alleen met ons blikje, maar nu ook met ons pand, onze mensen, de evenementen die we organiseren, de gasten die hier komen.’

Mooie vibe
Toen Red Bull uit zijn herenhuis in De Bilt groeide, werden tientallen locaties bezocht. De top drie: een voormalig restaurant tussen het strand en het racecircuit in Zandvoort, een oude suikerfabriek tussen Amsterdam en Haarlem ‘waar de vloer nog plakte van de suiker’ en de NDSM-werf. ‘De gesprekken die we hier voerden met de ontwikkelaar BIESTERBOS waren meteen heel bijzonder’, aldus Smilde. ‘We kregen alle medewerking op het gebied van de ontwikkeling van dit pand, de rol die we zouden kunnen spelen op NDSM, dat soort dingen.’  De doorslag gaf een combinatie van locatie en bereikbaarheid, de relatie met de ontwikkelaar tijdens de onderhandelingen en de NDSM-sfeer die volgens Jan Smilde naadloos aansluit bij zijn bedrijf. ‘Dit gebied leeft, het ademt, op de goede manier. Er is een hele mooie vibe hier.’

Gezond verstand
Smilde heeft nog geen dag spijt gehad van zijn gang naar NDSM. ‘Ik heb hier veel meer connectie met mijn mensen, door de indeling van het pand. Ik merk dat iedereen hier met plezier komt, krijg ook veel meer bezoek van klanten. Albert Heijn zit hier bijvoorbeeld af en toe een middag te werken. Dat komt door de ongedwongen sfeer, en toch ook de professionele clubs die hier zitten.’ Andersom denkt Smilde dat Red Bull een meerwaarde is voor NDSM. ‘Dit bedrijf bevestigt waar deze werf naartoe wil. Als iedereen zijn gezonde verstand gebruikt, kan deze plek een hele mooie combinatie worden van commercie en creativiteit.’

Door: Jona Dekker (tekst) en Tim Stet (foto)

Bekijk profiel:

Martinus Meiborg
ndsm.nl webmeester

NDSM is dé creatieve hotspot van Amsterdam. Op de voormalige scheepswerf aan de noorderlijke IJ-oever groeit een ‘selfmade city’ met honderden kunstenaars, creatieve bedrijven, duurzame ondernemers, bijzondere woningen, innovatieve cultuur en media, verrassende horeca en vernieuwende events, op het land en op het water. NDSM is het nieuwe brandpunt voor creatieve stedelijke energie. NDSM-Selfmade City