Toon kaart
Menu
Stories

Educatie op de werf!

Noordse scholieren ontdekken de NDSM werf met Noordje.

Noordje op de NDSM-werf is het educatieve programma dat plaatsvindt op de werf. Noordjes Kinderkunst voert dit project uit met basisscholen en het voorgezet onderwijs uit Amsterdam Noord. Doel; kinderen spelenderwijs kennis laten maken met Noord als bijzonder architectonisch stuk Amsterdam en met de NDSM als nautisch, creatief en historisch rijk kenniscentrum.

Voor de basis- en middelbare schoolklassen  word een pakket workshops aangeboden die leraren zelf samen kunnen stellen op het gebied van Architectuur, Beeldende kunst, Industrieel erfgoed en Muziek en Theater. Deze workshops starten met een introductie over de historie van de voormalige scheepswerf door oud werknemers, waarna kunstenaars spannende interactieve tours geven door, over en in de Kunststad. Deze gaat langs nog aanwezige schatten waar vroeger zwetende lassers en soepele mallen-makers te werk gingen en ateliers van kunstenaars. Gewapend met speurders-attributen gaan de leerlingen als kleine onderzoekers op pad. Afhankelijk van de workshop maken de kinderen van wat er wordt gevonden op de werf een NDSM krant, theaterstukken, decors, relikwieën, muzikale composities, levensgrote Origami schepen of Utopische installaties.

“Als ik een eigen kunststad mocht bouwen, maakte ik een gamehal vol computerspelletjes en programmeurs, met flipperkasten, een skatebaan en tafeltennistafels” groep 8, de IJsbreker.

Noordje op de NDSM-Werf creëert een divers programma waarbij wordt gewerkt vanuit de werkwijze horen, zien, doen en laten zien. Door het kijken naar zowel de kunst, architectuur, muziek, theater i.c.m. de geschiedenis, heden en toekomst van de werf, maken de leerlingen kennis met de disciplines door middel van een interactieve rondleiding. Tijdens deze introductie worden ze uitgedaagd om verder te denken over materialen en verschillende onderwerpen. Daarna gaan ze zelf aan de slag in een driedelige workshop. Les 1 op de werf en les 2 en 3 in de klas. De resultaten van de workshops worden getoond in de vorm van een presentatie of tentoonstelling. Alle lessen worden uitgevoerd door jonge, enthousiaste beeld-en geluidskunstenaars, muzikanten, theater- en decormakers, filosofen, schrijvers en illustratoren.

Groep 1 tot en met 3: Beeldende Kunst | Levensgroot Origami
Tijdens deze workshop wordt er ingegaan op de vertaalslag tussen beeldende kunst en de geschiedenis. Door middel van een interactieve tour vol geluiden, objecten en verhalen. In alle geuren en kleuren over de NDSM-werf leren de kinderen waar vroeger schepen gebouwd werden en hoe de scheepswerf er vroeger uitzag. Daarna leren de kinderen hun eigen schip vouwen. Als kapitein van dit bootje mogen zij een eigen reisverhaal bedenken. Met wie gaan ze waarheen, waarom en wat nemen ze dan mee? Als afsluiting bouwen de leerlingen een enorm schip die ze zelf mogen beschilderen. Uiteraard krijgen zij een foto van zichzelf als kapitein op dit schip digitaal toegestuurd.

Nikki: “ik vond het wel leuk en ik heb veel geleerd. Bijvoorbeeld: hoe groot en lang de boten waren op de werf.”

Groep 4 tot en met 6: Theater | Decor
Tijdens deze workshop schrijven de leerlingen onder begeleiding een eigen theaterstuk en bouwen ze een eigen decor bij de trammetjes op de werf. Voorafgaand krijgen de leerlingen een rondleiding over de werf, waarin zij eigen verhalen gaan ‘jutten’. Op basis van deze gejutte verhalen schrijven de kinderen scènes en ontwerpen decors. Als afsluiting presenteren alle leerlingen hun scènes in het zelfgebouwde decor.

Groep 5 tot en met 7: Architectuur | Taal
Bij het programma Architectuur | Taal maken de kinderen hun eigen magazine en doorlopen alle taken van een redactie. Journalisten en illustratoren in spe geven hun visie op de geschiedenis van de werf, het reilen en zeilen in de kunststad en bouwen aan een utopie zoals zij de werf graag zien. Lees hier meer.

Groep 6 tot en met 8: Erfgoed | Relikwie
Bij dit programma  worden eigen relikwieën gemaakt. In de eerste workshop vertellen oud werknemers over de NDSM-werf. Vervolgens gaan de leerlingen de NDSM-werf op als echte speurders. Gewapend met kwastjes en vergrootglazen gaan ze op zoek naar resten van het industrieel erfgoed. In de tweede workshop zal er meer ingegaan worden op wat relikwieën zijn. Wanneer zijn deze heilig? En wat hebben deze voor betekenis? In de laatste bijeenkomst zullen de leerlingen één item kiezen welke het meeste voor hen betekent. Daar maken ze dan een relikwie van. Als afsluiting zullen de leerlingen hun eigen relikwie presenteren aan de rest.

Sydney: “Ik vond het heel erg leuk, want ik heb er veel geleerd. Ik heb geleerd dat er boten omhoog werden getrokken”.

Groep 7, 8 en VO 1 en 2 : Muziek | Sound
Bij dit programma leren de leerlingen beeld om te zetten in geluid met een speciaal ontworpen programma. Met camera’s en schetsblokken op zak, trekken de leerlingen over de werf, gefocust op speciale structuren en kleuren in de architectuur van de kunststad. De leerlingen bekijken wat kleuren en geluiden op het eerste gezicht gemeen hebben. Is er een verschil tussen een rode, oranje of grijze baksteen? En als je deze beweegt, verandert dan de klankkleur en het ritme? Tijdens de lessen werken de leerlingen met z’n allen aan een muzikale compositie waarin  de leerling fungeert als componist, programmeur en muziekinstrument in een, resulterend in een eigen hightech concert van groots formaat.

Groep 8 en VO 1 en 2 : Beeldende Kunst | Utopie
In deze workshop (onder)bouwen de leerlingen hun eigen utopische stad. Eerst krijgen de leerlingen een rondleiding over de werf door middel van een interactieve tour vol foto’s en verhalen over de oude scheepswerf. Hier wordt het verleden gecombineerd met het heden en schetsen de kinderen hun eigen toekomstige utopische kunststad. In de tweede workshop gaan de leerlingen een filosofisch gesprek met elkaar aan. Wat is een ideale, gedroomde wereld? En hoe verhouden vrijheid en plichten zich tot elkaar? En hoe staat de techniek daar tegenover? Kun je in samenwerking met machines helemaal in je eigen levensonderhoud voorzien? Voorbeeld hiervan is het werk van beeldend kunstenaar Van Lieshout. In de laatste twee workshops zullen de leerlingen hun eigen utopische stad gaan bouwen. Hierbij wordt ook gedacht aan de technische aspecten, zoals verlichting, ecologische oplossingen en zelfvoorziening.

Voor meer informatie over Noordje op de Werf kunt u contact opnemen met Merel Noorlander, projectleider Noordje op Werf.

Telefoonnummer: 020 6328236 Email: merel@noordjeskinderkunst.nl

Bekijk profiel:

Janine Driessen
Communicatie & Community

NDSM is dé creatieve hotspot van Amsterdam. Op de voormalige scheepswerf aan de noorderlijke IJ-oever groeit een ‘selfmade city’ met honderden kunstenaars, creatieve bedrijven, duurzame ondernemers, bijzondere woningen, innovatieve cultuur en media, verrassende horeca en vernieuwende events, op het land en op het water. NDSM is het nieuwe brandpunt voor creatieve stedelijke energie. NDSM-Selfmade City