Toon kaart
Menu
Stories

Een plek waar je wilt zijn

Ted Biesterbos, sinds ruim 10  jaar gebiedsontwikkelaar op NDSM, is niet de man van  alleen ‘stenen stapelen’, zoals veel ontwikkelaars doen. ‘Het is veel leuker om gebieden in te richten die wérken. Om plekken te creëren waar mensen willen zijn.’

VIACOM, Red Bull, HEMA, VNU Media, Pernod Ricard, Greenpeace Nederland, Double Tree by Hilton en talloze kleinere creatieve bedrijven en organisaties: je zou kunnen denken dat ze uit eigen beweging – met vooruitziende blik – naar de culturele hotspot NDSM verhuisd zijn, in het kielzog van de pionierende kunstenaars in de Scheepsbouwloods. Niets is minder waar. Het was tevens ontwikkelaar Biesterbos, die met een ingenieuze samenwerking deze ondernemingen naar de oude scheepswerf wist te trekken. ‘De bedrijven die we hierheen halen weten vaak zelf nog niet dat ze gaan verhuizen’, aldus Ted Biesterbos, algemeen directeur van BIESTERBOS bv, gedelegeerd ontwikkelaar op de NDSM-werf. ‘We brengen ze op het idee, omdat ze kleur aan dit gebied geven.’

NDSM is niet langer een rauwe scheepswerf, waar uit puur toeval tijdelijke (kunst)initiatieven komen aanspoelen. Het is een door Biesterbos losjes geregisseerde chaos, een voormalige werf zonder duidelijke eindbestemming, maar met de vaste uitgangspunten zoals ‘creative industry’, “human’s eye view” en ‘mix to the max’. ‘Voor ons maakt het niet alleen uit hoeveel meters hier gemaakt kunnen worden’, aldus Ted Biesterbos. ‘Het gaat om de beleving. Wij kijken als gebiedsontwikkelaar niet alleen naar productie, wij kijken vooral naar de dingen die werken, naar vormen van wonen, werken en recreëren die samen functioneren. Het is belangrijk dat je die creatieve energie ook echt voelbaar maakt. Zo worden er huizen gebouwd voor mensen met een pioniersgeest: loftwoningen, casco’s waar je zelf iets van kunt maken. We maken keuzes met respect voor de historie, het rauwe karakter van de oude werf, de broedplaats, de evenementen en de bedrijven. Maar ook de NDSM-ers  die er al zijn.. Als wij er niet in slagen om in harmonie met deze factoren te ontwikkelen,  dan hebben we gefaald. Ons succes zit erin dat iedereen roept dat het goed is, dat mensen hier willen zijn. En dat red je nooit in één dag. We zijn altijd langjarig betrokken bij projecten.’

Het NDSM-avontuur begon voor Biesterbos met het maken van het ‘ABCD-boek’ vol afbeeldingen van kleurrijke mensen, organische gebouwen, bruisende stadswijken, street-art en festivals. Door sommigen wordt het boek ‘de bijbel van de werf’ genoemd. Biesterbos: ‘Het is een soort roze wolk. We zijn de halve wereld afgereisd om inspiratie op te doen: Bilbao, Hamburg, Parijs, Londen, Stockholm, Kopenhagen en New York.’ Het meest geïnspireerd raakte Ted Biesterbos door Meatpacking District in New York. ‘Dat is niets anders dan een gebied waar allemaal vleesverwerkende industrie zat. Allemaal stenen, gemetselde gevels, hoog, laag, alles door elkaar. En daar zijn vanuit de verpaupering en de teloorgang van de industrie kunstenaars terecht gekomen. Er werden ateliers gemaakt, er kwam een barretje en het groeide. Het gebied werd volgens Ted Biesterbos een van de hipste wijken van New York mét een ontwikkelaar aan het roer. ‘Ik weet niet of deze uitkomst van het begin af aan zijn bedoeling was, maar hij liet mensen er wel voor weinig geld wonen en initiatieven opzetten.’

Biesterbos benadrukt dat NDSM geen nieuw Meatpacking District in Amsterdam moet worden. ‘Dat kopiëren vind ik niks’, aldus de ontwikkelaar. ‘Dit moet een eigen stadsdistrict worden. Hier heb je die scheepsbouwhistorie al, die rauwe hallen, de oude Timmerfabriek, de Scheepsbouwloods, de hellingen etc. Dat moet je benutten. Ik vind dat er in Amsterdam maar weinig plekken echt uniek zijn, met een hele eigen sfeer en uitstraling. Toen wij hier kwamen was de stad al bezig om de hellingen te slopen en hier alles netjes aan te harken. Typisch Nederlands. Wij riepen: laat maar liggen! De helling die al gesloopt was, willen we weer terug. Dat moet gewoon openbaar gebied worden. Het zijn een soort kunstwerken die het verleden aangeven, daar kun je een bepaalde beleving bij hebben. Net als die kraan die daar staat.’

Biesterbos ziet het als zijn taak om te zorgen dat de vertrutting op NDSM niet te veel toeslaat. ‘Ik geef toe dat daar een spanning in zit, want voor een deel is het onvermijdelijk als dit gebied drukker wordt. Ik zie alle regeltjes in Nederland als de grootste bedreiging van dit gebied. Stoepen en kabels worden in de stad alleen aangelegd als tegels exact dertig bij dertig zijn. Anders maken ze de straat niet eens open. Kijk als je zo gaat denken, dan kom je nergens. Wij nemen bij de creatieve tak van ons bedrijf bewust alléén mensen aan die nooit in het vastgoed gezeten hebben. We willen niet in bezwaren denken, maar in mogelijkheden. Ik wil ergens voor staan en knokken om het mogelijk te maken. Noord is zo’n energiek stadsdeel, dat is echt zijn kracht!’

 

Bekijk profiel:

boB Kuijs
woningmarktconsultant

NDSM is dé creatieve hotspot van Amsterdam. Op de voormalige scheepswerf aan de noorderlijke IJ-oever groeit een ‘selfmade city’ met honderden kunstenaars, creatieve bedrijven, duurzame ondernemers, bijzondere woningen, innovatieve cultuur en media, verrassende horeca en vernieuwende events, op het land en op het water. NDSM is het nieuwe brandpunt voor creatieve stedelijke energie. NDSM-Selfmade City